ضرب المثل جایی نمی خوابه که آب زیرش بره

does sleep water 300x220 ضرب المثل جایی نمی خوابه که آب زیرش بره

ضرب المثل جالب جایی نمی خوابه که آب زیرش بره

بسیاری از حرف ها را نمیتوانیم رک و مستقیم بگوییم ، به وسیله ضرب المثل ها می توانیم به آسانی با دو پهلو حرف زدن حرف خودمان را بگوییم. یکی از چیزهایی که می تواند به جذاب تر شدن حرف های ما کمک کند همین ضرب المثل ها و استفاده از آن هاست. مثل ضرب المثل کسی جایی نمی خوابد که زیرش آب برود.

ریشه و داستان جایی نمی خوابه که آب زیرش بره

در گذشته کوچ یکی از کارهایی بود که اقوام و ایلات انجام می دادند ، آن ها از ییلاق به قشلاق می رفتند و چادر می زدند، جای زدن چادر برای خودش یک هنر محسوب می شد، باید مکانی را انتخاب می کردند که موقع باران یا طغیان رودخانه نم به زمین نرسد و خوابیدن را دشوار نکند ، عده ای که بسیار در این مورد احتیاط و توجه می کردند ، کسانی بودند که ریسک و خطر کمتری می کردند ، همین موضوع ضرب المثلی را ساخته که براساس آن آدم های با احتیاط را توصیف می کنند ، کسانی که این کار را با یشترین دقت انجام می دهند تا کمترین ریسک را داشته باشد.

کاربرد ضرب المثل کسی جایی نمی خوابد که زیرش آب برود.

دو معنی و مفهوم کلی برای این ضرب المثل میتوان گفت:

– به سادگی گول نمی خورد.

– کنایه از محتاط و توجه کردن فرد.

این ضرب المثل برای فردی استفاده می شود که ساده نیست و بسیار آدم سیاستمداری است و به آسانی گول نمیخورد. می گویند نگران برادرت نباش او جایی نمی خوابد که آب زیرش بره.

همینطور از این مثل به عنوان کنایه میتوان استفاده کرد که به معنای توجه و احتیاط کردن فردی در انجام کارها. یعنی کسی که در حال انجام دادن معامله یا چیزی باشد و به راحتی گول نخورد و کلاه سرش برود.

پیشنهادی:  ضرب المثل از هر چه بدم اومد، سرم اومد!

هنگامی به کار برده می شود که فرد خیلی زرنگ و با احتیاط است و در انجام هر کاری توجه لازم را به کار می‌برد و نمی‌گذارد که فریب بخورد و در اینجا ضرب المثل طرف جایی نمی خوابه که زیرش آب‌بره گفته می‌شود و همه ما منظور این ضرب المثل را به خوبی درک میکنیم .

هنگامی که یک شخص با کسی طرح دوستی می ریزد که برای او سود نیز داشته باشد این ضرب المثل هم استفاده می‌شود.

 

منبع: بیتوته