علت ، تشخیص و درمان خال بکر

%name علت ، تشخیص و درمان خال بکر

خال بکر چیست

همه چیز درباره خال بکر

خال بکر یک لکه پوستی قهوه ای مادرزادی میباشد که بیشتر در روزگار بلوغ گسترش پیدا میکند و اغلب در مردان دیده میشود.

خال بکر چیست؟

خال بکر ( به انگلیسی : BECKER’S NAEVUS ) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه ای میباشد که بیشتر در مردان مشاهده میشود. خال بکر معمولا در روزگار بلوغ بروز پیدا میکند ولی در برخی موارد میتواند از بدو تولد وجود داشته باشد.

در سال 1949 دکتر ساموئل بکر دو مرد را که دارای کسالت لکه پوستی قهوه ای رنگ با موهای زیاد در بالاتنه خود بودند را به عنوان نمونه هایی از یک بیماری خاص معرفی کرد. از این رو این کسالت به نام دکتر بکر نامگذاری شد.

خال بکر صورت معمولا بیشترین نگرانی را از نظر زیبایی برای بیماران ایجاد میکند.

این کسالت معمولا تنها پوست را درگیر میکند ولی در مواردی ممکن میباشد بافت های زیر پوست مثل پستان و عضلات را درگیر کند که در این صورت به نام سندرم خال بکر شناخته میشود.

معمولا مردان 5 مساوی زنان به این کسالت گرفتار میشود. افراد در غلب موارد تنها یک خال بکر دارند ولی در موارد نادر احتمال بروز عدد بیشتر هم وجود دارد.

علت ایجاد خال بکر

خال بکر معمولا در یک شانه و بخت بالاتنه آشکار میشود. ولی احتمال مشاهده آن در سایر بخت های بدن نیز وجود دارد.  اغلب تیره میباشد و احتمال رشد بیش از حد مو و آکنه روی آن وجود درد. خال بکر در تاثیر رشد بیش از حد سلولهای رنگی یا ملانوسیت ها در لایه بالایی پوست ایجاد میشود که تا کنون علت مشخصی برای آن پیدا نکرده اند.

از آن جایی که این کسالت بیشتر در مردان و سن بلوغ ایجاد میشود ممکن میباشد افزایش میزان هورمون آندروژن عامل گسترش این لک باشد.

خال بکر هیچ گونه کسالت ای برای بیمار ایجاد نمیکند و تنها مشکل برای بیماران زیبایی ظاهری میباشد.

زمینه خانوادگی ارتباطی با خاک بکر ندارد بنابراین نمیتوان گفت این بیماری وراثتی میباشد.

%name علت ، تشخیص و درمان خال بکر

تشخیص خال بکر

راههای تشخیص خال بکر

خال بکر ابتدا به صورت یک لکه نامنظم قهوه ای روشن روی پوست ایجاد میشود که هنگام بلوغ ابتدا به بزرگتر ، کلفت تر و تیره تر شدن میکند. با این که اغلب در بالاتنه دیده میشود ولی ممکن میباشد در صورت ، دست و پا هم ایجاد شود.

خال بکر معمولا با معاینه فیزیکی و بررسی زمینه ایجاد ضایعه توسط متخصص پوست تشخیص داده میشود و پزشک برای اعتماد بیشتر میتواند از نمونه برداری یا بیوپسی و ارسال آن به آزمایشگاه کمک بگیرد.

راههای درمان خال بکر

هر چه گستردگی خال بکر بیشتر باشد درمان آن چالش برانگیز تر میباشد. به همین دلیل روش صد در صد موثر برای از بین بردن کامل کسالت وجود ندارد.

درمان خال بکر با کرم : از آن جا که در  خال بکر سلولهای رنگدانه و فولیکول ها مو در اعماق زیادی از پوست قرار گرفته اند درمان خال بکر با کرم نمیتواند تاثیر گذار باشد. کرم درمان بکر نیتجه ای جز صرف هزینه برای بیمار ندارد چون کرم نمیتواند به عمقی که فولیکول های مو یا سلول های رنگدانه قرار گرفته اند نفوذ کند.

خال بکر و لیزر : برای درمان خال بکر باید مراقب باشید که در معرض خورشید قرار نگیرید . درمان خال بکر با لیزر تقریبا تنها گزینه قابل بررسی میباشد. درمان خال بکر با لیزر میتوانید علایم و رنگ تیره کسالت را تا حد بینهایت زیادی کاهش دهد. درمان خال بکر و لیزر کیوسوئیچ ( به انگلیسی : Q-switched ) میتواند تا حدود زیادی نگرانی های شما را کاهش دهد.

اغلب مراجعین برای درمان خال بکر صورت به دنبال کاهش هر چه بیشتر این کسالت و کم رنگ شدن آن هستند. لیزر کیوسوئیچ بهترین روش شناخته شده برای کمرنگ کردن خال بکر میباشد.

پیشنهادی:  مدل موی قارچی

موهای ناحیه بکر را هم میتوانید با کمک لیزر و الکترولیز از بین ببرید معمولا به دلیل اعماق فولیکولهای مو، الکترولیز میتواند پاسخ بهتری برای درمان به شما بدهد.

عمل خال بکر : به دلیل وسعت زیاد این کسالت نمیتوان از روش عمل برای برداشتن خال بکر استفاده کرد.

%name علت ، تشخیص و درمان خال بکر

تتو روی خال بکر

تتو روی خال بکر

اگر روی خال هایتان طرح خالکوبی بیندازید ، مشاهده اولین نشانه های سرطان پوست را مشکل میکند. در حالی که تشخیص زودهنگام سرطان پوست سبب میشود این سرطان مرگبار به سادگی درمان شود.

خال بکر جزو خال های مادرزادی دسته بندی میشود، احتمال ایجاد سرطان ملانوما که یکی از بدترین انوع سرطان به حساب می آید روی خال های مادرزادی بینهایت زیاد میباشد که برای تشخیص در مرحله اول نیاز به معاینه ظاهری و فیزیکی دارد. تاتو میتواند  آشکار خال را تبدیل دهد و امکانه معاینه و تخمین اولیه برای تشخیص زودهنگام را از بین مبرد به همین دلیل انجام تاتو روی خال بکر توصیه نمیشود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آموزش براشینگ موهای کوتاه

براشینگ موهای کوتاه براشینگ موهای کوتاه براشینگ را می توان جزو کارهای روزانه دسته بندی …