آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

%name آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

حمام خرم سلطان استانبول یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه

معرفی حمام خرم سلطان استانبول

حمام خرم سلطان از آن دست جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شود که افراد زیادی را سالانه به این کشور روانه می کند. بسیاری از توریست ها از این جاذبه به عنوان شگفت انگیز ترین مکان دیدنی استانبول یاد می کنند. ما نیز قصد داریم در ادامه به معرفی کامل این بنای تاریخی بپردازیم.

دستور ساخت حمام خرم سلطان در استانبول

حمام خرم سلطان در قرن شانزدهم و به دستور یکی از همسران سلطان سلیمان به نام خرم سلطان ساخته شد. دستور خرم سلطان ساخت حمامی بود که مردم عادی و تمام اقشار جامعه توانایی استفاده از آن را داشته باشند.

این حمام در کنار موزه آیاصوفیه بنا شد. این حمام که شامل اتاق های حمام گرم ، اتاق حمام سرد ، آب نما ها و فواره های زیبا می باشد، به دست معمار معروف دولت عثمانی به نام سینان ساخته شد. نکته جالب توجه این حمام این است که علاوه بر سنت ترکی که در طراحی آن رعایت شده ، معماری مدرن نیز در کنار آن به کار رفته و همین باعث تمایز حمام خرم سلطان استانبول نسبت به دیگر حمام ها شده است.

سنگ های مرمر و سقف گنبدی این حمام باعث شده تا سالانه توریست های زیادی از سرتاسر جهان از این بنای شگفت انگیز دیدن کنند.

3 بخش اصلی حمام خرم سلطان

%name آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

حمام خرم سلطان 3 اتاق بزرگ به نام های اتاق سرد ، داغ و گرم دارد

همانطور که اشاره کردیم این حمام از اتاق های گرم ، سرد و داغ تشکیل شده است. ممکن است تصویر کنید اندازه این اتاق ها بزرگ نیستند ، در حالی که اینطور نیست و شما در اتاق سرد که اولین بخش ورودی است ، می توانید بخش ماساژ ، رختکن ، کمد ، مغازه ها و فروشگاه ها و اتاق پذیرش را مشاهده کنید.

این اتاق نسبتا بزرگ شما را آماده ورود به بخش اصلی خواهد کرد. در بخش اصلی حمام خرم سلطان ، یعنی اتاق داغ که درست وست اتاق گرم و سرد قرار دارد ، سالنی بزرگ را مشاهده خواهید کرد که با سنگ مرمر پوشیده شده و سقف آن نیز گنبدی است. در این اتاق جایگاه هایی وجود دارد که با فرش پوشانده شده است ، در واقع این بخش برای استراحت کردن ساخته شده بود.

پیشنهادی:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

در این اتاق بزرگ ، شما فواره ها و دوش های آب سرد نیز خواهید دید. این فواره های آب سرد نقش خنک کردن اتاق را دارد. این اتاق در صورتی که خنک نشود بسیار داغ خواهد بود.

شست و شوی اصلی در بخش بعدی یعنی اتاق گرم انجام می شود. این بخش آخرین اتاق از این حمام بزرگ را تشکیل داده است و افراد در آن به استحمام می پردازند.

نکته ای که باید بدانید این است که در این اتاق داغ شیوه شست و شو دقیقا مشابه سبک استحمام ترک ها می باشد.

به همین دلیل است که می توان گفت این حمام در کنار معماری مدرن از سنت های اصیل ترکی نیز در خود گنجانده است.

تاریخچه و قدمت حمام خرم سلطان

%name آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

حمام خرم سلطان استانبول به دستور ملکه امپراتوری عثمانی یعنی خرم ساخته شد

حمام خرم سلطان که به دست سینان معمار معروف دوره عثمانی و به دستور ملکه امپراتوری عثمانی یعنی خرم سلطان ساخته شد، امروزه به معروف ترین و در عین حال پربازدید ترین مکان های توریسیت استانبول تبدیل شده است.

این حمام برای مردم مذهبی شهر ساخته شد به همین دلیل است که میان دو مسجد معروف یعنی آیاصوفیه و مسجد آبی ساخته شد. زیرا اغلب مردم برای عبادت به این دو مسجد می رفتند.

جالب است بدانید ،ساخت و ساز حمام خرم سلطان استانبول در سال 1556 میلادی شروع شد و در همان سال امکان استفاده از آن برای تمامی اقشار جامعه فراهم شد.

خدمات امروزه حمام خرم سلطان

شاید تا به حال تصور می کردید که این حمام امروزه فقط به عنوان مکان دیدنی شناخته می شود و امکان استحمام در آن وجود ندارد؛ درحالی که اینطور نیست و علاوه بر اینکه می توانید از حمام خرم سلطان بازدید کنید می توانید از بسته های خدماتی نیز استفاده کنید.

قیمت سرویس های این حمام از 55 یورو شروع و به 160 یورو ختم می شود. خدمات حمام خرم سلطان شامل این موارد می شود :

حمام اصلی : این بسته از سرویس های حمام خرم سلطان که ارزان ترین خدمات به شمار می آید شامل لیف و نوشیدنی های خنک و سنتی ترکیه می باشد. هزینه این سرویس 55 یورو می باشد.

به سفیدی برف : این بسته از سرویس های حمام خرم سلطان که زمان آن 45 دقیقه می باشد شامل فعالیت هایی مانند کیسه کردن بدن ، لیف ، حمام سنتی در کف و استراحت می شود. علاوه بر این موارد پذیرایی از شربت های سنتی و خانگی ترکیه نیز انجام خواهد شد. هزینه این سرویس 80 یورو می باشد.

لذت حمام : این بسته که از 2 بسته قبلی کمی گران تر نیز می باشد ، از سرویس های بیشتری نیز برخوردار است. این پک که 60 دقیقه طول می کشد ، ماساژ عطری و اتاق مخصوص حمام خرم سلطان را نیز اضافه تر از خدمات 2 سرویس قبلی دراد. قیمت این نوع از خدمات حمام نیز 100 یورو می باشد.

تم پاکیزگی : این بسته 110 یورو می باشد. از خدمات اضافی آن می توان به ماساژ با روغن درخت ارغوان را نام برد. این سرویس خدمات پک های قبلی را نیز دارد. مدت زمان این بسته خدماتی  80 دقیقه می باشد

پک خدماتی آب حیات : این بسته با 160 یورو گران قیمت ترین بسته خدماتی به شمار می آید ، و از طرفی لاکچری ترین خدمات را نیز عرضه می کند. در این بسته علاوه بر خدماتی که در بسته های قبلی ذکر شد ، سرویس هایی نظیر ماسک صورت ، پذیرایی با چای و میوه های تازه را نیز در لیست این پک لاکچری از حمام خرم سلطان قرار داده اند.

پیشنهادی:  آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

بنابراین تا به حال متوجه شدید که چرا این حمام جزو معروف ترین و پربازدید ترین مکان های استانبول به شمار می اید.

برگزاری مراسم عروسی در هتل خرم سلطان استانبول

%name آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

برخی از عروس و داماد ها تمایل دارند مراسم خود را در حمام خرم سلطان اجرا کنند

یکی از امکاناتی که در این حمام لاکچری وجود دارد امکان برگزاری مراسماتی همچون عروسی است. زوج هایی که علاقه مند به برگزاری مراسم خود در این حمام لاکچری را دارند می بایست هزینه ای هنگفتی نیز پرداخت کنند. با این وجود بسیاری از مردم استانبول این کار را کرده اند و مراسمی شیک و فوق العاده لاکچری برگزار کرده اند.

بازسازی حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطا برای نخستین بار در سال 1958 میلادی بازسازی شد. این حمام که تا چندین سال مورد توجه کسی نبود بعد از گذشت چندین سال برای اولین بار مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.

پس از اولین بازسازی این مکان به عنوان فروشگاه فرش و قالیچه مورد استفاده قرار گرفت. این وضعیت تا سال 2007 ادامه داشت تا اینکه با یک سرمایه گذاری ، این حمام معروف به شکل گذشته بازسازی شد تا شکوه و جالال خود را به دست آورد.

%name آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

حمام خرم سلطان تا سال 2007 فروشگاه فرش در استانبول بود

جالب است بدانید این بازسازی به دانشگاه معماری معروفی به نام کوجیلی سپرده شد تا به شکلی بازسازی شود که المان های ساخته شد در گذشته همچنان حفظ شود. مقدار سرمایه که برای بازساری حمام خرم سلطان استانبول تخمین زده شد حدود 11 میلیون دلار بود.

و در نهایت این حمام که یکی از شگفت انگیز ترین مکان های استانبول به شمار می اید ، در سال 2011 قابل استفاده قرار گرفت و درب های ان به روی مردم باز شد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

بندر انزلی، از شهرهای توریستی معروف ایران  معرفی جاهای دیدنی و تفریحی بندر انزلی بندر …