برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

تمرین و تکرار و استمرار در انجام یک کار موجب موفق شدن در انجام آن می‌شود. روخوانی کلاس اول هم مقوله‌ای است که باید با حوصله و تکرار و تمرین پیگیری شود تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد. این سوال زیاد پرسیده می‌شود که چگونه بچه کلاس اول را تقویت کنیم؟ در ادامه به نقل از سایت انتشارات دبستانک چند نکته برای تقویت روخوانی کلاس اول مطرح می‌شود که اگر به آن‌ها عمل کنید، نتیجه‌ی مطلوبی خواهید دید:

r5hb5rtyjn n6tuk yi برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

علاقه‌مندی‌های فرزندتان را بشناسید

کودک شما علاقه‌مندی‌های مشخصی دارد. مثلا فوتبال، نقاشی، آشپزی، کارهای فنی، دویدن، دوچرخه‌سواری و هر کار دیگری می‌تواند جزو علاقه‌مندی‌های فرزند شما باشد. یا مثلا موضوعات خاصی می‌تواند موردپسند او باشد. مثلا برخی کودکان به حیوانات یا حیوان خاصی علاقه‌ی زیادی دارند. برخی به طور کلی به موضوعات هنری علاقه دارند و …

از این علاقه‌مندی‌ها برای جذب آن‌ها به روخوانی کردن استفاده کنید. متن‌هایی در اختیار آن‌ها بگذارید که درباره این موضوعات نوشته شده است. فعالیت‌هایی برای روخوانی طراحی کنید که مربوط به این موضوعات باشند. خود کودکان خلاقیت بسیار بالایی در طراحی فعالیت‌های موردعلاقه‌شان دارند. از خلاقیت خودشان کمک بگیرید تا روخوانی را به موضوع موردنظر گره بزنید. مثلا ممکن است فرزند شما به اتومبیل‌ها علاقه‌ی زیادی داشته باشد. مجلات مربوط به اتومبیل یا کتابهای مربوط به این زمینه را تهیه کنید و با هم شروع به ورق زدن کنید. مطالب را برای فرزندتان بخوانید. موقع خواندن انگششتان را زیر کلمات بگذارید و حرکت دهید. اگر فرزندتان علاقه نشان داد که برخی کلمات را خودش بخواند او را تشویق کنید. از او بخواهید کلماتی که بلد هست را پیدا کند و با کمک یکدیگر مطالب را بخوانید. وقت گذاشتن با فرزندتان درباره مسائل موردعلاقه‌ی او می‌تواند به رشد و یادگیری او کمک بسیاری کند.

پیشنهادی:  (تصاویر) روز ملی فیل

همین حالا یک کاغذ بردارید و به فرزندتان فکر کنید. ببینید چه علاقه‌مندی‌هایی دارد. آن‌ها را یادداشت کنید و سعی کنید از آن‌ها برای تقویت روخوانی استفاده کنید.

53t4vyg46bhy46h برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

روخوانی را در زندگی روزمره تمرین کنید

در زندگی روزمره موقعیت‌های زیادی پیش می‌آید که می‌توانید از آن برای تقویت روخوانی فرزندتان استفاده کنید. مثلا فرض کنید در حال درست کردن کیک از روی دستور کیک‌پزی هستید و حین انجام کار فراموش میکنید که ابتدا باید شیر را اضافه کنید یا روغن. این‌جا می‌توانید از فرزندتان خواهش کنید تا متن دستور آشپزی را نگاهی بیندازد و به شما بگوید باید چکار کنید. یا مثلا ممکن است در حال تعمیر دستگاهی باشید که نیاز باشد کودک شما چیزی را از جایی ببیند و برای شما بخواند. کمک کودکان به بزرگترها در انجام کارها، هرچند کوچک باشد، راهی برای تقویت روخوانی در زندگی روزمره است. یا مثلا ممکن است در حال رانندگی در خیابانی باشید ولی همزمان نیز به دنبال مغازه‌ای باشید. اینجا کودک شما می‌تواند با خواندن نام مغازه‌ها به شما در پیدا کردن آن کمک کند؛ از طرفی روخوانی خودش هم تقویت خواهد شد.

پیشنهادی:  زندگی در شهر مینیاتوری!

35tv46yb56yubh56 برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

محیط زندگی فرزندتان را به لحاظ کتابخوانی غنی کنید

خواندن کتاب کلاس اولی ها که مناسب سطح سواد و سن فرزند ما باشد، از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند به تقویت روخوانی و روانخوانی او کمک کند. کتابهایی که مطالبش نشانه به نشانه پیش می‌روند، برای طول سال تحصیلی کلاس اول و حتی ایام نوروز و روزهای تابستان پس از جشن الفبا گزینه‌های بسیار خوب و مناسبی برای روخوانی هستند. سه کتاب سواد خواندن کلاس اول دبستان، فلسفیدن کلاس اول دبستان و آموزش گردشگری کلاس اول دبستان در انتشارات دبستانک از جمله‌ی این کتاب‌ها هستند.

3ft4gy46yb56u برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

35tv45y6bg46h5 برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

34tv4ty545y برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

هم‌چنین کتاب‌های شاهنامه‌ی کلاس اول در انتشارات دبستانک برای روخوانی کلاس اولی‌ها بسیار مفید هستند. سعی کنید داستانهای شاهنامه برای کودکان را حتما در برنامه‌ی کتابخوانی فرزندتان قرار دهید.

سعی کنید محیط فرزندتان را با کتاب‌های خوب غنی کنید. اگر در خانه کتابخانه‌ای دارید حتما بخشی از آن را به کتاب‌های فرزندتان اختصاص دهید. اگر در منزلتان کتابخانه نیست، حتما بخشی از منزل، هرچند کوچک را به گذاشتن کتاب‌ها اختصاص دهید. اگر کتاب‌های فرزندتان در معرض دید او باشد، احتمال بیشتری دارد که به استفاده از آن‌ها ترغیب شود.

پیشنهادی:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

بزرگترها در خانه حتما باید اوقاتی از روز را به مطالعه‌ی کتاب اختصاص دهند. وقتی کودک شما مشاهده می‌کند که دیگران در خانه کتاب می‌خوانند، احتمال بیشتری دارد که به کتاب خواندن ترغیب شود.

از کودکتان برای انتخاب کتاب‌هایی که می‌خواهید برای او بخرید نظر بپرسید. او را همراه خود برای خرید کتاب ببرید. یا اگر دارید از سایت برای خرید کتاب استفاده می‌کنید، با هم کتاب‌ها را ببینید و انتخاب کنید. انتشارات دبستانک به نشانی dabes.ir محل مناسبی برای خرید کتاب‌های کودکان است و ارسال پستی آن رایگان است. حتی اگر یک کتاب بخرید. شما می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و هر ماه یک یا دو کتاب برای فرزندتان از سایت دبستانک تهیه کنید.

یکی دیگر از راه‌های غنی کردن محیط فرزندتان، استفاده از کتابخانه‌های عمومی است. به کتابخانه‌ها بروید. در آن‌ها عضو شوید و از خدماتشان برای امانت گرفتن کتاب‌ها استفاده کنید.

مجموععه‌ی کارهایی که در بالا ذکر شد می‌تواند به هر چه غنی‌تر شدن محیط زندگی فرزند شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی

چرا در سفر به دبی، پارک آبی وایلد وادی را نباید فراموش کرد؟

پارک آبی وایلد وادی دبی یک شهر کاملا آبی بوده و روزی فراموش نشدنی را …