پارکبان کیست و چه وظایفی دارد؟

54yb64un56757u پارکبان کیست و چه وظایفی دارد؟

نظارت و مدیریت بر پارک نامناسب خودروها در معابر حاشیه‌ای، اهمیت زیادی در مدیریت و کنترل ترافیک شهری دارد. پارکبان مسئول صدور قبض جریمه برای رانندگانی است که خودروهایشان را بیش از زمان مجاز یا به صورت غیر قانونی پارک کرده‌اند. استخدام پارکبان با هدف گشت زنی در مناطق محول شده، مانند پارکینگ عمومی یا بخشی از شهر و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات پارک در کنار خیابان صورت می‌گیرد. پارکبان با نظارت بر رعایت قوانین مربوط به پارک خودرو، نقش مهمی در کنترل ترافیک معابر اصلی و فرعی دارد. در این مقاله به معرفی بیشتر شغل پارکبان، مهارت‌های مورد نیاز پارکبان و چالش‌ها و مزایای این شغل می‌پردازیم.

پارکبان کیست؟

پارکبان، فردی است که مسئولیت نظارت بر رعایت قوانین و مقررات پارک حاشیه‌ای توسط رانندگان را برعهده دارد. پارکبانان‌ها معمولاً توسط شهرداری‌ استخدام می‌شوند. برای فعالیت در این شغل، معمولاً به داشتن دیپلم دبیرستان، گواهینامه رانندگی معتبر و آگاهی از قوانین پارک حاشیه‌ای نیاز است. کارجویان در صورت داشتن شرایط لازم برای فعالیت در این شغل، باید در آزمون ارزیابی خدمات کشوری که توسط دولت برگزار می‌شود شرکت کنند.

مشاهده جدیدترین آگهی های استخدام پارکبان: https://karbord.io/jobs/park-ranger

وظایف و مسئولیت‌های پارکبان

اصلی‌ترین وظیفه پارکبان‌ها حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مربوط به پارک در معابر و حاشیه خیابان‌ها توسط رانندگان است. به طور کلی، پارکبان وظایف و مسئولیت‌های زیر را برعهده دارد:

گشت زنی

پارکبان باید در مناطق محول شده، مانند پارکینگ‌های عمومی یا بخشی از شهر، گشت زنی کند و با نظارت بر رعایت قوانین و مقررات پارک حاشیه‌ای توسط رانندگان، از رعایت حقوق شهروندی و کنترل ترافیک اطمینان حاصل کند. پارکبان باید به تعداد و موقعیت خودرو‌های پارک شده، علائم و نشان‌های پارک، ساعات کار و تعرفه‌های پارک توجه کند. همچنین باید در صورت لزوم با سایر نهاد‌های مسئول مثل پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و شورای شهر هماهنگ باشد.

پیشنهادی:  برای قوی شدن روخوانی کلاس اول چه کنیم؟

صدور قبض جریمه

وظیفه اصلی پارکبان صدور قبض جریمه برای رانندگانی است که خودروهایشان را بیش از زمان مجاز یا به صورت غیر قانونی در معابر اصلی پارک کرده‌اند. پارکبان باید با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی یا دفترچه‌های کاغذی، اطلاعات خودرو و راننده را ثبت نموده و مبلغ جریمه را مشخص کند. او باید قبض جریمه را به صورت فیزیکی یا الکترونیکی به راننده تحویل داده یا آن را روی شیشه خودرو قرار دهد.

تهیه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پارکبان باید گزارش‌ها و پرونده‌های مربوط به تخلفات را تهیه و ارائه کند. این گزارش‌ها شامل تعداد و نوع تخلفات، هزینه جریمه‌ها، میزان درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای و سایر اطلاعات مربوطه است. این گزارش‌ها به مدیریت پارک حاشیه‌ای و سایر مقامات ذیربط ارائه می‌شوند.

هدایت ترافیک

پارکبان باید در برنامه‌های ویژه مانند مسابقات ورزشی، جشنواره‌ها، رویدادهای فرهنگی و…، به هدایت ترافیک بپردازد. او باید رانندگان را به جایگاه‌های مناسب هدایت کند، بر رعایت قوانین توسط آن‌ها نظارت داشته باشد و در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه، به کمک افسران پلیس یا سایر نیروهای امنیتی مسئله را برطرف نماید.

پاسخگویی به سؤالات

پارکبان باید به سؤالات رانندگان در مورد پارک حاشیه‌ای، مسیرها و سایر اطلاعات مرتبط پاسخ دهد. او باید با رفتار مودبانه و حرفه‌ای با مردم برخورد کند و در صورت لزوم آن‌ها را راهنمایی کرده یا توصیه‌های لازم را ارائه کند.

پاسخگویی به سوالات، درخواست‌ها و شکایات رانندگان در مورد قوانین و مقررات پارک، تعرفه‌ها، ساعات کار و روش‌های پرداخت جریمه بخشی از وظایف پارکبان است.

شرایط مورد نیاز برای استخدام پارکبان

شرایط استخدام پارکبان ممکن است بسته به کارفرما، منطقه و نوع کار متفاوت باشد. به طور کلی، شرایط مورد نیاز برای استخدام پارکبان عبارتند از:

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان
  • داشتن گواهینامه رانندگی معتبر
  • آگاهی از قوانین و مقررات پارک حاشیه‌ای
  • شرکت در آزمون ارزیابی خدمات کشوری
  • داشتن وضعیت جسمانی خوب و توانایی پیاده روی زیاد
پیشنهادی:  عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

چالش‌ها و مزایای شغل پارکبانی

شغل پارکبانی مانند هر شغل دیگری با چالش‌ها و مزایای خاصی همراه است. چالش‌ها و مزایای شغل پارکبان عبارتند از:

چالش‌ها

  • کار در شرایط جوی نامساعد مانند گرما، سرما، باران و برف
  • برخورد با رانندگان عصبانی و ناراضی
  • ایستادن و پیاده‌روی زیاد در طول روز
  • ساعات کار طولانی و فشار کاری زیاد
  • عدم ثبات و امنیت شغلی

مزایا

  • مناسب بودن حقوق پارکبانی
  • بازنشستگی زودهنگام
  • انعطاف‌پذیری در برخی موارد مانند انتخاب منطقه کاری

مهارت‌های مورد نیاز پارکبان

پارکبان‌ها برای انجام بهتر وظایف شغلی خود، به داشتن یک سری مهارت‌ها و توانایی‌ها نیاز دارند که در ادامه آورده شده است.

مهارت‌های ارتباطی

پارکبان باید بتواند با رانندگان، همکاران، سرپرستان و سایر افراد مرتبط به صورت موثر و حرفه‌ای ارتباط برقرار کند. پارکبان باید به گونه‌ای صحبت کند که دیگران بتوانند آن را بفهمند و نیاز به تکرار یا تصحیح صحبت‌ها نداشته باشند. همچنین او باید به آنچه که افراد می‌گویند توجه کامل داشته باشد، وقت گذاشته و نکات مطرح شده را درک کند، سوالات مناسب بپرسد و صحبت افراد را قطع نکند. علاوه بر این، پارکبان باید به حالات روحی، نگرش‌ها، احساسات و نیازهای دیگران توجه کند و رفتار خود را با آن‌ها تطبیق دهد.

مهارت‌های تفکر انتقادی

پارکبان باید بتواند از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکار‌های جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل استفاده کند. او باید بتواند یک مسئله یا یک رویداد را به درستی بررسی کرده، علل یک مسئله یا یک پدیده را شناسایی کند و راه حل‌های مناسب را برای آن پیدا کند.

پیشنهادی:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

مهارت‌های هماهنگی

پارکبان باید بتواند اقدامات خود را به فراخور فعالیت‌های دیگران تنظیم کند و هماهنگی‌های لازم را با افراد مختلف انجام بدهد. پارکبان باید سیاست‌ها، برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهای مشخص شده توسط سرپرستان یا مدیران مربوطه را پذیرفته و به درستی اجرا کند.

مهارت‌های دیده‌بانی و پایش

پارکبان باید بتواند به جزئیات، علائم، نشان‌ها و رویدادها توجه کند و متمرکز باشد و کار خود را با سرعت و دقت انجام دهد. پایش و سنجش کارآیی خود، دیگران یا سازمان‌ها برای بهبود آن‌ها یا اتخاذ اقدامات اصلاحی نیز از دیگر مهارت‌های لازم برای یک پارکبان است. او باید قادر باشد گزارش‌های مکتوب یا شفاهی را در مورد فعالیت‌ها، حوادث، نقض قوانین، جرائم و سایر مسائل محل کار ثبت، نگهداری و ارائه کند.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی شغل پارکبان، چالش‌ها و مزایای آن و مهارت‌های لازم برای فعالیت در این شغل پرداختیم. همانطور که گفته شد، پارکبان مسئول نظارت بر اجرای قوانین مربوط به پارک خودرو و صدور قبض جریمه برای رانندگانی است که خودروهایشان را بیش از زمان مجاز یا به صورت غیر قانونی پارک کرده‌اند. وظایف پارکبان شامل گشت زنی و اطمینان از رعایت قوانین و مقررات پارک حاشیه‌ای توسط رانندگان می‌شود. کارجویانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند باید دارای حداقل مدرک دیپلم دبیرستان، گواهینامه رانندگی معتبر و وضعیت جسمانی خوب و توانایی پیاده روی زیاد باشند و در آزمون ارزیابی خدمات کشوری شرکت کنند.

 

مطلب پیشنهادی

چرا در سفر به دبی، پارک آبی وایلد وادی را نباید فراموش کرد؟

پارک آبی وایلد وادی دبی یک شهر کاملا آبی بوده و روزی فراموش نشدنی را …